Liam Howlett 1986-ban kezdett el saját zenéket készíteni. Nagy hatással volt rá a hiphop kultúra, és kezdetben a családi kazettásmagnót használta arra, hogy dalokat összekeverjen. Mint DJ, csatlakozott egy Cut To Kill nevű hiphop bandához, de a várt sikert ez a formáció nem hozta el a számára. 1989-ben Braintreebe költözött, amikor már a rave zenei műfaj a szárnyait bontogatta. Figyelgette a kor előadóit és azt mondta, hogy „Basszus, ezt én is meg tudom csinálni!”
Akkoriban a hiphop alapokhoz már használt egy Roland W-30-as szintetizátort. Bezárkózott a szobájába, és 1990 októberére elkészítette az első demóját, amit az XL Recordingsnak el is küldött. Liam a W-30-as, nyolc különálló kimenetelét használta, mindegyik csatornához egy külön hangmintát rendelt, majd magnószalagra keverte. Az így született muzsikák annyira egyedire sikeredtek, hogy végül ez vált az előnyére. A lemezkiadónak küldött demófelvételek többnyire csúcsminőségű stúdiófelvételek voltak, de az övé egy jóval nyersebb és zajos korai amatőr breakbeat hardcore volt, ami nagyon is imponált a kiadónak.
A What Evil Lurks kislemez közel 7-8 ezer példányban kelt el, amiből egy egész kellemes kis underground rave sláger vált. Ez alapozta meg a későbbi Prodigy formáció alapját. Egy helyi klubban Keith Flint és Leeroy Thornhill megkereste Liamot, hogy annyira bejön a zenéje nekik, hogy szeretnének táncolni alá. Később MC Maxim Reality is csatlakozott, aki a fellépéseken a dalok alá rappelt. Tulajdonképpen ez a 4 srác hozta össze a híres és hírhedt Prodigy-t. Vagy hát pontosabban 5-en voltak, mert valahogy a hölgyekről mindig megfeledkezünk. 1990-ben a csapattal tartott egy Sharky művésznévű táncos lány is, aki többnyire csak a kedvenc dalaira táncolt, többek között ez is volt az oka, hogy korán elhagyta a bandát. 1990 végére Liam szerződést kötött a tagokkal és ekkor Sharky végleg kivált, mert nem tetszett neki az ötlet, hogy kereskedelmi vállalkozássá alakítsa a Prodigy-t. Vagy így vagy úgy, az 1991-es év komoly áttörést jelentett a csapatnak, mert megjelent az első nagylemezük az Experience, ami nagyot hasított.
Liam introverziója a zenei munkában is megmutatkozik, ugyanis a stúdióban mindent egyedül ír, gyárt és rögzít. A Charly kislemezből gyűjtött pénzét keverőre, stúdióra és hangmintákra költötte. Most anélkül, hogy elmerülnék a technikai részletekben, Liam zenéjét a sampling technika, azaz a hangminták újszerű felhasználása határozza meg. És lényegében ez az a momentum, ami miatt ebben a blogban foglalkozom vele. Ha valaki visszaemlékszik a Helter Skelter elmélet című írásomra, ott arról írtam, hogy egy INTP számára roppant élvezetes elfoglaltság lehet megfigyelni a Beatles zenéjének időrendi fejlődését. De, hogy mi haszna lehet a gyakorlatban egy gyűjtemény alapos ismeretének, vagy a szűk területen elért kompetenciának, arra éppen Liam Howlett lehet a válasz.
A sampling technika egy időigényes műfaj. Hónapokig is eltarthat a megfelelő hangminta kiválasztása, és a végeredmény igen drága mulatság is lehet. Ugyanakkor ezek a hangminták egy nagyon különleges hangulattal járulnak hozzá a dalhoz. Egy vokális hangminta, a háttérben megfűszerezve néhány új dobalappal egy teljesen új és extra életérzéssel ruházzák fel a dalokat. Liam elmondása szerint ez egy pszichológiai dolog is. Ha például azt mondják, hogy nem használhatja az adott hangmintát, akkor saját magának kell létrehozni egy újat. És mivel elégedett volt az eredeti elképzeléssel, ez már nem biztos, hogy egy új koncepció szerint is így lesz. És akkor könnyen meglehet, hogy az addigi munkája teljes egészében a kukában fogja végezni. Tehát egy ilyen esetben például Max Romeo, Chase the Devil című nótája nélkül sosem születhetett volna meg az Out Of Space.
Liam INTP mivolta éppen a hangmintákkal való játékán érhető tetten. Ez az a rész, amit a mozaik szóban N-nel jelölünk, azaz Intuitív észlelés. Ebben az esetben a tapasztalásban az összefüggések, a többértelmű jelentések megragadásán van a hangsúly. Jung szerint itt az egyén az észlelésében a „tudattalan” utat követi. Hirtelen valami bekattan, és ráismerés formájában megjelenik valami új a világban. Az intuitív észlelő világa túlmutat azon, amit a jelenben megtapasztalunk, beleértve a jövő eseményeit, és az elvont összefüggéseket is. Míg egy Érzékelő észlelő személyiség gondolataiban egy alma, a piros zamatos illatos gyümölcs képét hozza elő, addig az intuitív személynek Ádám és Éva története, vagy egy almás kalács receptje. Vagy jelen esetben az X-Akták sorozatot nézve, egy a filmben felcsendülő hangeffektet meghallva és tovább gondolva, egy teljesen új rave sláger áll össze az elméjében.
Valójában ez is egy hatalmi játszma, ami arról szól, hogy tudok valami olyat, amit ti nem. Liam az analitikus zenei készségkészletét és hangminta gyűjteményét megtanulta, hogy hogyan transzportálja át kreativitássá, és ez válik az ő dominanciájává az elektronikus zenei színtéren. Olyannyira így van ez, hogy 1994-re, a Music for the Jilted Generation albumjával sikerült teljesen megreformálni a rave zene műfaját. Az eddigieknél egy sokkal impulzívabb és sötétebb hangulatú hangzásvilágot tár elénk, fergeteges ritmusképletekkel, fülbemászó dallamokkal és változatos zenei megoldásokkal. A Music for the Jilted Generation egyben generációs terápiává is vált, hiszen a hétköznapi nyomást és az információs túlterheltség okozta stresszt, kiváltképpen alkalmas, hogy rövidre zárja. Tehát Liam zenéje egyben feszültséglevezető szerepet is betölt. És mindezt képes úgy átadni, hogy a produkcióban nem is szükséges, hogy extrovertált szerepet vállaljon. Ezt a feladatot a lehető legeredményesebben képes ellátni Keith, Maxim és Leeroy, miközben ő a háttérben mindent a kezében tart és irányít.
A Prodigy majd 3 évig nem jelentkezik új albummal, de ezalatt az idő alatt is teljes gőzerővel turnéznak, és a banda arculata is letisztulni látszik. Ez csak még jobban megerősíti az introvertált zenei motor és extrovertált arculat megjelenését. Maxim mellet Keith is időnként mikrofont ragad, olyannyira, hogy frontemberként kezd funkcionálni. 1996-ra ki is jön egy kislemez, a Firestarter, ahol Keith meglebegteti a punk rock stílusú énekhangját. Még az év végére kijön a Breathe kislemez és egy videoklip, ahol szinte egy új Prodigy-t ismerhettünk meg. 1997 nyarára pedig megjelenik a The Fat Of The Land nagylemez, ami az eddigiekhez képest is pörgős és vad alkotás lett. Az industrial/elektro techno és punk rock elemeit vegyítve ismét sikerült a mainstream zeneiparba betörni, de úgy, hogy a Prodigy megőrizte az underground mivoltát. Ez az album már nem csak egy zenei utazás, de egyben spirituális utazás is. Elég csak a Narayan című dalra gondolni, ami valójában egy hindu gyógyító mantra. „Istennek azon formája, amely minden emberi szívben jelen van.” Vagy ha úgy tetszik, akkor a kozmikus energia.
Az album körüli botrányok sem maradtak el. A Smack My Bitch Up dalhoz készített videóklip leverte a biztosítékot és megkapta a nőgyűlölő címkét. A National Organization for Women amerikai feminista szervezet élesen bírálta a videóklipet, hogy az a nők elleni erőszakra ösztönöz és végül az MTV le is vette a műsoráról. Liam erre úgy reagált, hogy az albumot a rajongóknak készítették, és csak az agyatlan emberek vonhatnak le ilyen következtetéseket. Valójában csak végig kellett volna nézni a teljes videót és akkor világos lenne az üzenet, hogy éppen a nemi egyenlőség nevében született, hiszen az üzenet az világos, még ha sokkoló is, egy nő is megteheti azt, amit egy férfi. A Prodigy tehát az egyetlen olyan elektronikus zenei előadó, aki ilyen formán nagyon is sokat tett a női egyenjogúságért.
A The Fat Of The Land-et még 4 nagylemez követte, ami szerény véleményem szerint már nem ért fel az első 3 album nagyságához, de ez Liam Howlett érdemeit semmivel sem csorbítja. Valami olyasmit sikerült megalkotnia, ami egy egész generáció zenei világát meghatározta. Liam történetét nyugodt lelkiismerettel értelmezhetjük úgy, mint egy introvertált srác sikertörténetét. Sajnálatos módon ezt a sikertörténetet beárnyékolja Keith Flint 2019. március 4-én bekövetkezett tragikus halála, ami keresztbe törte a banda számításait. Idén szeptemberben viszont Liam egy Facebook bejegyzésben tudatta a rajongóival, hogy hosszú kihagyás után stúdióba vonul, és hamarosan visszatér a Prodigy. Egyenlőre bővebb információt nem tudhatunk, hogy pontosan mikor számíthatunk egy új anyag megjelenésére, de biztosra veszem, hogy még találkozunk Liam nevével az elektronikus zene világában.